Beschouwingsgebied

In een wereld waar het heel gewoon is geworden om cadeaus en boodschappen online te kopen, zien we in deze tijd dat steeds meer zorg(diensten) gedigitaliseerd hun weg vinden. De digitalisering van de zorg neemt een enorme vlucht. De recente Coronaperiode(s) hebben deze ontwikkeling alleen maar versneld.

Digitalisering is een ruim begrip en bestrijkt een breed spectrum. Het gaat over processen met informatie, maar ook over ICT-machines waarin deze processen draaien en wie daarover iets te zeggen heeft en afspraken mag maken. De werkelijkheid leert de zorg dat digitalisering een proces is dat nooit af is en met kleine stapjes gemaakt wordt.

In de doorkijk naar de toekomst wordt er gewerkt om een patiënt de mogelijkheid te bieden via een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) actief digitaal mee te laten doen in zijn zorgproces. Op de weg hiernaartoe worden er kleine stappen vooruit gemaakt. Zo is een actief gebruik van een huisartsenportaal een van die stappen. Daarbij is het portaal slechts een middel maar zijn de informatiestromen die het ondersteunt en de gestandaardiseerde data die er geleverd worden des te belangrijker.

Gebruik patiëntenportaal

Alle huisartsenpraktijken in de RHZ-coalitie hebben een patiëntenportaal. Hieronder treffen jullie informatie over hoe vaak het portaal wordt gebruikt.

Qua gebruik van de populatie van alle huisartsenpraktijken gezamenlijk, is er een gebruik van 5%. Als er wordt uitgesplist naar grootte van de praktijk op ION vanaf 16 jaar en type HIS kunnen er 3 groepen worden geformeerd:

  1. Laag gebruik: minder dan 10% van de patiënten maakt gebruik van het portaal;
  2. Midden gebruik: tussen de 10-20% maakt gebruik van het patiëntenportaal;
  3. Koploper: meer dan 20% maakt gebruik van het patiëntenportaal.

Als deze drie groepen schematisch worden weergegeven ontstaat het volgende overzicht:

 

Groep Laag Midden Koploper  
% gebruik < 10% 10-20% >20%
Aantal praktijken 41 10 2
% verdeling van alle praktijken 77% 19% 4%
ION +16 <1500 1500-3000 >3000 <1500 1500-3000 >3000 <1500 1500-3000 >3000  
TetraHis 7 14 6 2 3 3 0 1 0 36
MicroHis 0 3 0 0 0 1 0 0 1 5
CGM 1 5 5 0 0 1 0 0 0 12
Totaal 8 22 11 2 3 5 0 1 1 53

 

Concluderend kan gesteld worden dat de grootste groep zich onder de 10% gebruik bevindt.

Overall moet de RHZ-coalitie ernaar streven om het gebruik van het portaal te verhogen.

Wat zijn voordelen van een patiëntenportaal?

Patiëntenportaal brengen voor iedere huisartsenpraktijk significante voordelen met zich mee zoals onder andere dat de registratielast wordt verminderd, de patiënt direct actief kan worden betrokken en informatie niet meer verspreid en versnipperd in de e-mailbox zit. Er ligt een basis, maar de stappen om meer gebruik te stimuleren en toe te werken naar een wereld waarin de patiënt volwaardig meedoet moeten genomen worden. Op die manier kunnen huisartsenpartijken in de regio als volwaardig actor participeren in een gegevensnetwerk in de regio dat, met goedkeuring van de patiënt, gestandaardiseerde gegevens uitwisselt.

Tips en trick

Hoe kun je als huisartsenpraktijk nu die stappen gaan maken om het gebruik van het patiëntenportaal te verhogen? Welke tips en tricks geven de koplopers om het gebruik van het patiëntenportaal te verhogen en toe te passen in de eigen huisartsenpraktijk

  • De huisarts vindt het zelf belangrijk;
  • Maak het patiëntenportaal een onderwerp in de wekelijkse bespreking;
  • Maak één praktijkassistent expliciet verantwoordelijk voor het onderwerp;
  • Leg folders in de spreekkamer;
  • Ben proactief tijdens patiëntencontact: “Maakt u al gebruik van het portaal?”;
  • Bij kennismaking met nieuwe patiënten is het een vast onderwerp van het gesprek;
  • Spreek elkaar er als team op aan welke acties nog uitgevoerd kunnen worden.

 

Mocht u vragen en opmerkingen hebben of de score van uw eigen praktijk willen weten, dan kunt u mailen met Stan Swaen projectmanager OPEN en Digitalisering
(s.swaen@zio.nl).